افغانهای اوکراینی وحیات انها
امان معاشر امان معاشر

                جمهوری اوکراین از جمله کشور های شوروی سابق  بعد از در هم  پاشیده شوروی همردیف با جمهوری فدرتیف روسیه مستقلانه راه انکشاف خود را در پیش گرفت. جمهوری اوکراین  در ارپا شرقی مواقعت داشته مورد توتوع  ارپای غربی قرار گرفت تا  نتجه تلاش غرب ثمره انقلاب نارنجی را در اوکراین ببار اورد. مردم اکراین با  داشتن مذهب مشترک وتاریخ مشترک با مردم روسیه نتوانست خود را جدا از روسیه خوشبخت احساس کند . با وجود انکشافانات زیاد در  حیات اجتماعی واقتصادی مردم  حیات سیاسی خود را همراه با غرب امید وار کننده ندانسته پیوسته ارتباطات کلتوری وفرهنگی خود را با مردم روسیه محکمتر بستند . وامروز با وجود انکه خانم با استعداد در راس اداره حکومت خود (یولیه تماشنکه) دارند ولی باوری اینده با سعادت بار را باان نمی بینند وامید ختم دوره حکومت خانم تماشنکه را در انتظارهستند.

جمهوری اوکراین یکی از کشورهای است که قوانین بین المللی پذریش مهاجرین را موافق بوده وتعدادی از کمپ مهاجرین در ولایات مختلف خود دارد . افغانهای اوکراینی از جمله مهاجرین است   در اوکراین پذیرفته شده واتباه کامل حقون اوکراین محسوب میشوند ودر ولایات مختلف مثل کیف – خارکف - کیروگراد -ادیسه ودیگر شهر ها زندگی بسر می برند

شهر ادیسه یکی از شهر های اوکرایت است که در محیط زیبای طبعت  موقعت دارد .شهر ادیسه را شهر تجارتی وتوریزم میگویند. سالانه دها هزار توریست از تمام کشور های جهان به مقصد استراحت در این شهر که ساحه زیاد  متصل به بحره سیاه است می ایند تفریح واز خود منفعت به مردم اوکراین میگذارند به خصوص در ماه های جون – جولای – واگیست انقدر لب های بحر که طول ان به دها کیلومتر میرسد اذدحام است جای نشست هم به مشکل یافت میشود وبازار هوتل داران وانانیکه خدامات معیشتی نشان میدهد گرم است  وان فصل را موسوم کار نیز میگویند.در ایام سفر خود درشهر ایسه مرا نهایت صمیمت-  محبت واتفاق افغانها متوجوع خود ساخت از یک برادر افغانی که خود را حادی از ولایت هلمند معرفی کرد پرسیدم  افغانها درین شهر در مراسم مذهبی وکلتوری خود چگونه هستند؟  گفت(افغانها در شهر ادیسه هم مسجد دارند وهم قبرستان وهم اتحادیه وتیم فوتبال پامیر افغان قهرمان تیم های فوتبال ولایت ادیسه است) پرسیدم کی انها را سازمان میدهد وکمک مالی میدهند عبدالحادی گفت( درین شهر هر افغان که شرایط دارد بنام افغان یک کار خیر ووطنپرستانه میکنند)برایم صحبت های عبدالحادی جالب تر شده در پی گرفتن مصاحبه با یکی از فعالین انجمن افغانهای اوکراینی شدم. گفتند کسی بنام ایوب ریس انجمن افغانهای اوکراین است ولی با تاسف شرایط ملاقات با اقای ایوب برایم میسر نشد ودر رستورانت اندیجان واقغ در شهر ادیسه در وقت صرف نان چاشت با یکی از فعالین انجمن افغانهای اوکراین که خود را حاجی رسول معرفی نمود معرفی شده وعده ملاقات بستم اقای حاجی رسول نیز پذرفته فردای انروز به منزل نصرالله نماینده شرکت خورشید تشریف اورده به سوالهای خود از ان جنین جوابها گرفتم.

سوال اقای حاجی رسول چه مدت است که درین شهر مسکن گزین هستید؟

جواب - 25 سال میشود از ایامیکه به تحصل دراین شهر امدم  وبعد از ختم تحصل حیات خود وفامیل خود را در اقامت به افغانستان در خطر دیده درین شهر ماندنی شدم شکر به فضل خداوند در همن شهر صاحب زن واولاد ونواسه شده از حیات مشرک خود راضی هستم .

سوال – دررابطه به تربیه اولاد ها در محیط غیر اسلامی ودور از فرهنگ افغانی دچار مشکلات نشده اید؟

جواب – نخیر( ما مکتب افغانی داریم که در ان هشتاد شاگرذ به زبان فارسی درس می خوانند تدریس دینی داریم  در وقت معین بعد از فراگیری همه دستورات مذهبی  رسما در مسجد غرض اجرای مراسم دینی معرفی میشوند که هیچ یک از اطفال افغانها از ان بی بهره نیست . تیم فوتبال پامیر افغان داریم که همه مصارفات ومعاش ترنر را من خودم به افتخار اسپانسر شده ا م از سه سال بدین سو در مسابقات در سطح اوکراین وادیسه اشتراک داشته گاه گاهی کپ قهرمانی را بدست می ارند که این همه سبب افتخار ونام نشان افغانیت بودن ماست)

 

سوال شما در صورت ایام غم  وخوشی چگونه اماده گی دارید ؟

جواب – خداوند مارا همیشه یه خوشی برساند شکر گروه هنر  محافل خوشی ما را همراهی می کند داریم مسجد در اجرایی فاطحه خوانی داریم وقبرستان اسلامی نیز در اختیار انجمن افغانهای اوکراین موجود بوده دولت اوکراین در رابطه  حفظ فرهنگ ما همیشه مدد می نمایند در قبرستان اسلامی که به اساس کوشش انجمن ما در اختیار داریم اولین شخص که در ان دفن خاک شذ اقای جنرال  محمد اسلم وطنجار یکی از شهصیت های ملی ماست می باشد میتوان گفت به احترام روح مرحوم جنرال اسلم وطنجار   قبرستان علاعیده خاص اسلامی در خدمت مسلمانان برای اولین بار در شهر ادیسه قرار گرفت که در رابطه همه هموطنان مسلمان ما سهم گرفتند ما نهایت افراد ملی خود احترام میگذازیم)

سوال- در ادیسه بین افغانها جند گروه یا حزب موجود است؟

جواب- در شهر ادیسه به تعداد 3000 افغان موجود بوده با همدیگر چون قوم واحد محبت دارند در صورت ضرورت همدیگر خود را دستگیر میشوند ازینکه افغانهای این شهر را اساسا سابق محصلین تشکیل میدهد انها از تربیه خوب برخوردار هستند مایان  هر گونه فعالیت های سیاسی را بی مورد دانسته مسله افغان بودن را مهم از همه میدانیم در سال گذشته تعدادی میخواستند بنام پیوستون حزب را تشکیل دهند که مورد پذریش  افغانهای این شهر قرار نگرفت )

سوال – کدام گفتنی به هموطنان خود دارید؟

جواب – امید من ارامی مردم وابادی وطن است ما وطن خود را دوست داریم به حفظ قدریتهای ان همیشه توجوع داشته احترام به مقام وطن را به همه هموطنان مهاجر توسعه نموده یکپارگی وحدت را خواهانم )

از شهر ادیسه اوکراین


September 22nd, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها